Prestatie-inkoop

Smart of disappointed buyers?
Al jaren knijpen inkopers hun leveranciers uit. Ze willen zo goedkoop mogelijk inkopen. De leveranciers weten dan ook dat het maar om één ding draait: “Ik moet zorgen dat ik de goedkoopste ben.” Helaas werkt dit niet en zorgen deze aanbestedingsprocedures oude stijl niet voor smart buyers, maar disappointed buyers.

De nieuwe manier van inkopen
Professor Dean Kashiwagi van de universiteit van Arizona State University bedacht een nieuwe manier van aanbesteden: Best Value Procurement (BVP). Het gaat niet om de goedkoopste leverancier, maar de leverancier die de beste kwaliteit levert tegen een goede prijs. Deze methode helpt inkopers bij hun selectieproces. Helaas zijn er nog maar weinig verkopers die weten wat BVP inhoudt, ook wel prestatie-inkoop genoemd. Nog minder verkopers zijn er op voorbereid. Deze methode vraagt meer van de verkopende organisatie.

Wist u bijvoorbeeld dat er van u verwacht wordt dat u een presentatie geeft voor een selectiepanel waar o.a. inkopers zitting in nemen? En wist u dat deze presentatie met name gehouden moet worden door uw inhoudelijke consultants ofwel uitvoerend personeel? Zijn uw techneuten of inhoudelijke experts bijvoorbeeld in staat overtuigende verkooppresentaties te geven? Als u ten minste 1x nee heeft geantwoord, lees dan vooral verder!

Uw bedrijf klaar voor prestatie-inkoop
Wilt u weten of uw bedrijf voldoende voorbereid is op prestatie-inkoop aanbestedingstrajecten? Wilt u, samen met uw team van inhoudelijke experts, getraind worden in het geven van sterke verkooppresentaties? Zoekt u begeleiding bij verkooptrajecten en onderhandelingen? Of wilt u werken aan het versterken van het gezamenlijke team, bestaande uit medewerkers van uw klant en uw eigen bedrijf? Neem dan contact op met Sales & Communication Improvement voor een vrijblijvend gesprek. Wilt u nog meer weten over prestatie-inkoop aanbestedingstrajecten, download dan nu onze gratis whitepaper ‘Best Value Procurement’ of lees onze blogs.